امروزه بسیاری از شرکت ها درصنعت آسانسوروموتور آسانسور درکشور همواره تلاش می کنند تا با ارتقای کیفیت،بهترین موتور آسانسور درایران را تولید کرده وآن را به بازار ارائه دهند.امروزه موتورهای آسانسور در قدرت های مختلف به منظور کشش بهتر دربین طبقات ساختمانی تولید می شوند که می توانند به آسانی وبا سرعت بهتری شمارا دربین طبقات حمل نمایند.

موتور آسانسورهیدرولیک هایی که بادرایو راه اندازی می شوند،شرایط کارکرد بهتربا قابلیت تنظیم سرعت بالاتری دارند.موتور آسانسور از مهم ترین وحیاتی ترین بخش تشکیل دهنده آسانسور می باشد که نیروی محرکه مورد نیاز جهت جابجایی درمکان مورد نظر رافراهم می آورد.تمامی موتور های گیربکس آسانسوری دارای پولی می باشند که بانصب کابل بکسل برروی آن موجب جابجایی وزنه تعادل شده که درنهایت باعث حرکت آسانسور می شود.

گاهی در ساختمان ها از موتورهای گیربکس استوک استفاده می کنند وبرخی سازندگان به این دلیل که تامین موتورهای مناسب وهم کیفیت خارجی توسط تولید کنندگان داخل انجام می شود ,برای تهیه آسانسوری ارزان تر از موتورهای استوک استفاده می کنند . تمام موتورهای آسانسور را نمی توان در ایران تولیدکرد در نتیجه اغلب موتورهای موجود وارداتی می باشند.

عموما سه نوع موتور آسانسور وجود دارد:

موتور گیربکس

موتور گیرلس یا بدون دنده

موتور هیدرولیک

آسانسورهای کششی پرکاربرد ترین نوع آسانسوردر جهان هستند که براساس ماشین آتوود ساخته شده اند,همانطورکه قبلانیز اشاره شد تمام نیروی جابه جایی مورد نیاز در آسانسورهای کششی توسط موتور آسانسور تامین نمی شود وبخشی از آن توسط کادر وزنه ایجاد می شود این امر باعث شده تا آسانسورهای کششی به موتور درایو آسانسوری با قدرت کمتری نسبت به آسانسورهای هیدرولیک نیاز دارند , موتورآسانسور های کششی خود به دو دسته ی(موتور گیربکس)و(موتور گیرلس) تقسیم می شود.

تنها یک سرعت برای این نوع موتورآسانسور تعریف شده است که نیروی خود را ازطریق گیربکس به آسانسور منتقل می کند وآسانسور در طول مدت حرکت با یک سرعت کار می کند وزمانی که کابین آسانسور نزدیک به طبقه مورد نظر می شود سرعت آسانسور به وسیله ی ترمز موتور آسانسور کاهش می یابد ودر نهایت متوقف می شود.

آسانسور با دور تند شروع به حرکت می کند و30سانتی متری ترازطبقه دور کند درگیر وآسانسور در تراز طبقه متوقف می شود.همچنین دراین نوع موتور آسانسور دوسیم پیچ ودوسرعت برای حرکت آسانسور تعریف شده است. لازم به ذکر است که برای کاهش ضربات ناشی از شتاب اولیه وهمچنین شتاب منفی توقف آسانسور از چرخ فلزی بزرگ وسنگینی به نام فلایویل که به موتور آسانسور متصل است به منظورکاهش تکان های موتور وتسهیل حرکت در این نوع از موتورهای آسانسور استفاده شده است.

آسانسورهای هیدرولیک با استفاده از فشار روغن وبراساس قانون پاسکال کار می کنند.دراین نوع از آسانسورتمام نیروی محرکه توسط موتور آسانسور تولید می شود به همین خاطر به موتورآسانسوری با توان بیشتر نسبت به آسانسورهای کششی نیاز دارند.موتور آسانسور های هیدرولیک نیز به دو دسته ی(بررسی موتور هیدرولیکی خشک هوا خنک)و(موتور هیدرولیکی مغروق در روغن)تقسیم می شوند.

این قطعه که معمولا از فولاد در ساخت آن استفاده می شود نقش چارچوب نگه دارنده برای دیگر قطعات آسانسور ازجمله موتور را بر عهده دارد . موتور آسانسور به کمک دو نیروی کششی وهدرولیکی با عملکرد همزمان باعث جابجایی کابین می شود وهر چه کیفیت این قطعه بیشتر باشد,سازه نهایی از ایمنی بیشتری برخوردار خواهد بود.

این نوع از موتور آسانسور همانطور که از اسم آن مشخص است در پاور یونیت قرار می گیرند از مزایای این موتور آسانسور می توان بدون صدا کارکردن و همچنین مصرف برق پایین آن اشاره کرد.لازم به ذکراست از این نوع موتور آسانسور عموما در آسانسورهای خودروبر,آسانسورهای خانگی وفروشگاهی استفاده می شود.

این نوع موتور آسانسور در کنار مخزن روغن قرار می گیرد که ازمزایای این نوع از موتور آسانسور می توان به قابلیت استفاده از برق تک فاز وبرق سه فاز اشاره کرد از این نوع موتور آسانسور عموما در بالابر های هیدرولیکی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.